Els rètols comercials en català

03/16/2007

Rètols dels establiments, cartes dels restaurants que no estan en català i falta de personal que sigui capaç d’atendre el client en aquesta llengua són els tres motius principals de les queixes i denúncies que van rebre l’any passat les oficines de garanties lingüístiques. Les botigues de venda al detall, amb un total de 729 consultes i queixes, i els bars i restaurants, amb 212, continuen sent les que generen més protestes.

Després de l’espectacular increment d’instàncies a l’entorn de l’ús del català que va rebre l’any 2005 la secretaria de Política Lingüística, coincidint amb la posada en marxa de les oficines de garanties lingüístiques, les instàncies van anar l’any passat lleugerament a la baixa. L’any 2004 es van tramitar 354 queixes, el 2005 van pujar fins a 839 i l’any passat van ser 705. També s’han reduït les denúncies (les 646 del 2005 van baixar a 502) i les consultes, que van passar de 630 a 441.

Malgrat la davallada, es mantenen els motius que fan que algú es queixi perquè considera que s’han conculcat els seus drets lingüístics: el gruix de les denúncies, gairebé 500, van dirigides a empreses. I dins del món empresarial, els comerços i els bars i restaurants són els que més denúncies acumulen, seguits de lluny per les empreses dedicades al negoci immobiliari (per falta de documents en català), les companyies de telecomunicacions (perquè els serveis d’atenció al client no fan servir aquesta llengua) i les entitats financeres (per qüestió de documentació).

Una altra tendència que es manté és que els ciutadans que reclamen l’ús del català són més exigents amb la Generalitat i tots els organismes que en depenen que no pas amb els que depenen de l’Estat espanyol. Més d’un centenar de queixes eren referides a la Generalitat, mentre que les relacionades amb l’administració de l’Estat no van arribar a cent. Els ajuntaments van acumular 49 queixes, una desena l’administració de justícia i nou el conjunt d’universitats catalanes.
El tema de les sancions
Precisament ahir, quan es va fer públic el balanç de les oficines de garanties lingüístiques, el Parlament va rebutjar la proposta del PP d’eliminar les multes imposades als comerços que només retolen en castellà. El PP i Ciutadans van defensar la modificació de la llei de política lingüística./ Article de Sònia Pau publicat a l’AVUI / Març 07

Advertisements

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s

%d bloggers like this: