Fem pàtria 2.0?

04/20/2010

Fa pena que els mitjans com ara la ràdio o la televisió catalanes convidin a Enrique Dans quan necessiten parlar amb un expert en noves tecnologies, en comptes de invitar algun entès català, que a casa nostra són legió. Posats a cercar ‘gurús’, almenys fem pàtria. Com si l’Enrique digués alguna cosa diferent del que diuen la resta d’experts en Internet del país. Tòpic rere tòpic. El seu discurs ve a ser el mateix que el de tots. I si volem convidar un entès estranger, perquè no un britànic, alemany o nord-americà, bastant més prestigiosos? Perquè últimament sempre pivotem, en vol gallinaci, al voltant de Madrid?

De totes maneres, ja sabeu que sóc del parer que Internet no té endevins que valguin, de la mateixa manera que ser visionari en economia és, simplement, impossible. Algú va preveure que Facebook o Twitter triomfarien? Algú va preveure que Youtube seria avui el que és? Algú va preveure que Second Life se la fotria? Algú sap que passarà demà?

Comentar les evidències del que va sortint en mil conferències, cursos i tertúlies ho fem molts. Explicar el funcionament i les prestacions del que ja hi ha, també. Però fer volar coloms i atrevir-se en prediccions de futur, ja és més incert. Només cal recórrer a les hemeroteques per constatar com defensaven els ‘suposats’ experts la meravella de ‘second life’. I va fracassar. I qui ens assegura ara, després de la desfeta de la primera versió, que no sortirà una segona edició renovada i millorada de Secon Life que fagocitarà la resta de xarxes socials? Qui sap que pot passar i què agradarà a l’audiència en un futur proper?

No podem percebre cap a on bufaran els aires d’Internet. I, per tant, la figura de l’expert queda en ben poca cosa. Queda en un simple assessor en comunicació 2.0. Com a molt, podem afirmar que Internet és tan flexible i volàtil com la borsa. Que la gent canvia de plataforma d’un dia per l’altre en funció de modes, usabilitats i tendències que, sovint, escapen a l’anàlisi meticulós dels gurús. Els experts poden aconsellar a les empreses o administracions com usar millor i de manera més eficaç les plataformes ja existents i les aplicacions més populars, però res més. L’únic expert que hi ha en els mitjans audiovisuals és l’audiència. L’únic expert que hi ha a Internet és l’audiència. La gent diu el que és interessant i el que no. La gent escull la propera estació del trajecte.

Fer ciència ficció 2.0 és, simplement, un exercici profètic sense fonaments. Recordo els temps previs a l’explosió de la bombolla virtual, aquell globus que van anar inflant les companyies telefòniques a finals dels 80, a base de crear grans empreses de comunicació a Internet de les quals, avui en dia, ja no en queda cap. Recordo els sous milionaris que cobràven els empleats i els edificis emblemàtics que ocupaven a Barcelona. Recordo l’snobisme dels seus empleats, ara tots a l’atur o reocupats en altres sectors. Webmasters i experts en comunicació virtual, tots a la cua de l’atur perquè la gent no va fer cas de les seves ingènues prediccions i la xarxa va evolucionar de manera molt diferent a com ells esperaven.

De la mateixa manera que els economistes no poden preveure les crisis ni saben per on començaran les turbulències dels mercats, malgrat que es passin la vida fent veure que coneixen de què parlen, de la mateixa manera, els gurús 2.0 estan incapacitats per imaginar-se el futur d’un mitjà com Internet, que es reinventa cada dia a una velocitat extraordinària. Puc entendre que els mitjans necessitin fer ciència ficció 2.0 per fer somiar els seus oients, però posats a fabular, perquè no contractar un gurú del país? Almenys fem pàtria 2.0.

Advertisements

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s

%d bloggers like this: